مرکب دیلون

پرسش

خط‌بندی مرکب

خطوطی از مرکب کم‌رنگ یا بدون مرکب در جهت مسیر چاپ ایجاد شده است.

یکی از مشکلات چاپ فلکسو که در وبلاگ دیلون به عیب‌یابی آن می پردازیم، خط‌بندی (Striations) است که به صورت خطوطی از جوهر کم‌رنگ یا بدون جوهر در مسیر چاپ ایجاد می‌شود.

نخستین عامل مورد بررسی ضخامت لایه مرکب است. احتمالا لایه مرکب به واسطه غلظت آنیلوکس فرسوده یا پرشده بسیار نازک است. تمیزکردن یا تعویض غلتک آنیلوکس میتواند راه حل شما برای رفع این مشکل باشد.

بالا بودن سختی کلیشه و ویسکوزیته پایین نیز می‌توانند از علل موردتوجه در بررسی ضخامت لایه مرکب باشند، که با ساختن دوباره کلیشه و کنترل و تعدیل pH و ویسکوزیته میتوان از بروز این مشکل پیشگیری کرد.

تنظیم فشار نامناسب بر روی سیلندرچاپ و یا غلتک آنیلوکس که معمولا به واسطه کلیشه‌ها یا زیرلایه‌های ناصاف ایجاد می‌شود، نیز می‌تواند باعث بروز مشکل خط‌بندی مرکب شود. شما می‌توانید با تعدیل فشار و اثر تا حداقل سطح تماس ممکن از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

وجود نقص در آنیلوکس (anilox)، کلیشه (plate) یا چرخش منبع (fountain roll) نیز از عوامل ایجاد خط‌بندی مرکب در چاپ فلکسو است که شما می‌بایست علاوه بر تعویض یا تعمیر قطعه آسیب دیده، علل خرابی را برای جلوگیری از رخداد مجدد بررسی کنید.

در صورت عدم رفع مشکل، کارشناسان فنی دیلون همواره پاسخگوی شما خواهند بود.

مطالب دیگر