مرکب دیلون

پرسش

هم‌پوشانی مرکب

در نواحی از کار چاپی که بیش از یک رنگ به‌کار برده شده است، هم‌پوشانی یا پوشش رنگ مناسبی وجود ندارد

هم‌پوشانی یا ترپینگ (Trapping) یعنی توانایی یک مرکب خیس برای چاپ شدن بر روی یک مرکب خیس دیگر .

از آنجایی که در اکثر چاپ‌های چند رنگ ، مرکب‌ها به صورت خیس روی هم می‌خورند ، مرکب اول یا دوم و یا مرکب‌های بعدی به دلایل مختلف به صورت کامل منتقل نمی‌شوند. استفاده از مرکب و افزودنی‌های استاندارد چاپ فلکسو دیلون تا حد زیادی مانع از بروز مشکل ترپینگ یا هم‌پوشانی مرکب خواهد شد. با این حال در این مطلب وبلاگ دیلون به بررسی مهم‌ترین علل و راه‌حل‌های رفع این مشکل در چاپ فلکسو خواهیم پرداخت.

زمانی‌که اولین لایه بسیار آرام خشک شود، شما ممکن است با مشکل هم‌پوشانی مواجه شوید. در این‌صورت با کارخانه تولیدکننده مرکب فلکسو تماس گرفته و ظرفیت خشک‌کن را کنترل کنید.

درصورتی‌که رنگ‌های بعدی خیلی سریع خشک می‌شوند، کنترل جریان‌های هوا در بین خشک‌کن‌های رنگ را بررسی و هم‌چنین با تولیدکننده مرکب آبشور فلکسو مشورت کنید.

تنظیم فشار نامناسب بر روی سیلندر چاپ نیز می‌تواند باعث بروز هم‌پوشانی یا ترپینگ مرکب شود. با تعدیل فشار بر روی مرکب‌های سطح یک و دو، از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

به طور عمومی، در چاپ فلکسو هر لایه رنگ بالاتر به ویسکوزیته بالاتری نیاز دارد. ویسکوزیته نامناسب می‌تواند باعث بروز مشکل ترپینگ شود که با تعدیل آن طبق دستورالعمل مشکل حل خواهد شد.

کلیشه نادرست نیز ممکن است باعث بروز مشکل هم‌پوشانی مرکب شود که با استفاده از کلیشه بهینه، از بروز این مشکل پیشگیری خواهید کرد.

در صورت عدم رفع مشکل، کارشناسان فنی دیلون همواره پاسخگوی شما خواهند بود.

مطالب دیگر

پل چاپی

گاهی پس از کنترل نمونه چاپ شده متوجه می‌شوید که حروف یا اشیائی از چاپ به هم چسبیده‌اند و یا دچار کاهش در وضوح چاپ شده‌اند. در این صورت با مشکل پُر کردن یا پُل زدن و به‌عبارتی پل چاپی مواجه هستید.

بخوانید »