مرکب دیلون

پرسش

چاپ خال‌دار

مرکب تمام سطح چاپ را پوشش نداده و منافذ مدور کوچکی در سطح چاپ ایجاد شده که به‌صورت سوراخ سوراخ یا چشم ماهی دیده می‌شود.

(Pinholes) یا (Fisheyes) از مشکلات متداول چاپ فلکسو است که به صورت منافذ مدور کوچکی در سطح چاپ مشاهده شده و به‌صورت سوراخ سوراخ یا چشم ماهی دیده می‌شود. استفاده از استاندارد چاپ فلکسو دیلون تا حد زیادی مانع از بروز این مشکل خواهد شد. با این حال در این مطلب وبلاگ به بررسی مهم‌ترین علل بروز این مشکل و راه‌حل‌های رفع این مشکل خواهیم پرداخت.

انتقال ضعیف مرکب مهم‌ترین عامل ایجاد مشکل چشم ماهی شدن است. درواقع مرکب به‌طور کامل سطح را نپوشانده است. انتقال مناسب مرکب برای دستیابی به یک پوشش هموار و یکنواخت از رول به کلیشه و سپس به جنس چاپی بسیار مهم است.

خشک شدن سریع مرکب باعث عدم انتقال کامل مرکب به جنس چاپی شده که نتیجه‌ی کیفیت پایین مرکب یا شرایط جوی محیط چاپ است. برای حل این مشکل علاوه بر بررسی دما و رطوبت، گردش جریان هوا بین خشک کن‌ها را کنترل کنید.

ویسکوزیته‌ی زیاد مرکب فلکسو نیز ممکن است باعث بروز این مشکل شود. مرکب‌های چگال‌تر می‌توانند باعث ایجاد مشکل چسبندگی شوند. چسبندگی زیاد موجب می‌شود مرکب به‌سختی روی جنس چاپی منتقل شود. برای حل مشکل چسبندگی، روان‌کننده‌ها را افزایش دهید به‌طوری که خیلی زیاده‌روی نشده و مرکب در حد تعادلی از روانی باشد.

حجم سلول آنیلوکس می‌تواند با کثیف شدن یا ساییده شدن براثر گذشت زمان، از دست برود. تخریب یا کثیفی حجم حفره‌های آنیلوکس نیز می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی همچون چاپ خال‌دار یا چشم ماهی شدن شود.
حجم کمتر سلول برابر است با انتقال کمتر مرکب. به‌ عنوان بخشی از روند نگهداری، شما باید شرایط غلتک آنیلوکس را بسنجید و در صورت نیاز، آن را عوض کنید. در صورتی ‌که حجم حفره‌ی آنیلوکس با مرکب خشک‌شده پُر شده است، تمیز کردن با حلال شستشوی آنیلوکس دیلون و یک برس نرم، کارساز خواهد بود. ضمناً سیلندر فشار باید مرتباً تمیز شود این کار در عدم نوسان فشار مؤثر است.

سطح ناهموار زیرلایه یا جنس چاپی نیز می‌تواند علت بروز این مشکلات باشد. اگر سطح جنس چاپی ناهموار باشد انتقال مرکب به خوبی انجام نمی‌شود. اگر سطح جنس حفره‌دار یا آلوده است مرکب را پس می‌زند. با تعویض زیرلایه یا جنس چاپی این مشکل قابل حل است.

کف بیش از حد یا استفاده نامناسب و بیش از حد از ضدکف مرکب فلکسو، ممکن باعث شود. شما در مقاله کف کردن مرکب می توانید راهکارهای دیلون برای جلوگیری از این مشکل را بخوانید. اضافه کردن مرکب تازه به منبع یا جایگزینی تمام مرکب فلکسو یکی از راه حل‌هاست که حتما باید با کارشناسان فنی دیلون مشورت شود.

چاپ خال‌دار یا چشم ماهی شدن، می‌تواند تشدیدکننده‌ی دیگر مشکلات چاپ فلکسو باشد. ممکن است به ‌ظاهر آنیلوکس و کلیشه، انتقال کافی مرکب را انجام دهند، اما در همین حال مسائل مکانیکی و شیمیایی به این مشکل دامن می‌زنند. برخی راه‌ حل‌ها شامل تنظیم ویسکوزیته‌ی مرکب فلکسو، تغییر رزین پایه توسط تولید‌کننده مرکب آبشور و همچنین استفاده از افزودنی‌های مناسب دیلون و نظارت بر شرایط محیطی چاپ از جمله دما و رطوبت و تمیز کردن آنیلوکس است.

البته متغیرهای دیگری نیز می‌تواند در چاپ خال‌دار مؤثر باشد. شاید کم کردن سرعت چاپ، استفاده از کلیشه‌ی چاپی بهتر یا چسب کلیشه‌ی نرم‌تر/ سخت‌تر کمک کند چاپی بی‌نقص داشته باشید.

در صورت عدم رفع مشکل، کارشناسان فنی دیلون همواره پاسخگوی شما خواهند بود.

مطالب دیگر